sábado, enero 05, 2008

DE VUELTA

A lo happy new year, y de vuelta al ruedo.

Empezare por una noticia de fin de año. A parte de los encadenes y las risas (que no han sido pocas), el día 31 un “company” arranco un parabolt en un triste vuelo. Por suerte no era de los primeros, y solo recibió un “linternazo” en el pectoral.

Advertir que el parabolt era cortito y estaba puesto con el culito. El equipador creo que ya esta advertido ya que llamamos al guarda del ref. de Margalef para alertar del suceso.

La vía se llama (Amb pal no dona pal) sector espadelles Margalef

Al parecer y según se rumorea ha saltado una reunión emplazada por el mismo equipador…..

Preguntas:

¿Cuantas cositas tenemos equipadas con el mismo criterio por el mundo?

¿Que pasaría si ocurriera lo mismo en la vía del Mestre (Casa Nova) o sarraceno (Gravera)? vias de 20 mts con 4 seguros y reunión de un sólo anclaje.

¿Vale la pena ser tan valientes?

¿Sabemos poner parabolts y escuchar la roca?

¿Cuantas reuniones vemos con dos anillas unidas con una cinta que en varios meses estará echa trizas?

Empecemos a plantearnos que las vías son para que las personas disfruten y no para ver quien se mata.

En la foto podemos apreciar lo cortito que es el anclaje instalado en una caliza bastante blanda.













Aprovecho para mostraros los efectos de los cantos de las vías del racó de misa o el fanatismo extremo de algunos.







Saludos y hasta pronto.

28 comentarios:

Anónimo dijo...

hola catx,

se sap la raó per la qual va saltar el parabolt? es va fer un forat m12 i era un m10? o dins la roca hi havia una "bombolla" i no va expandir bé?

diosss kuanta sangre! XD

KTX dijo...

jo crec que va ser un cumul de problems, roca toba, parabolt curt i poc escoltar la roca al picar-la.
Tranki eh.... pa vernos matao.

Ferran Guerrero dijo...

Me pasa a miy la que lio bicho.

Y yo comiendome la olla por la pasta que me gasto equipando con químicos, mucho curro, muy lento pero vias para toda la vida, Aromes de Montgrony esta con quimicos y cuantos vuelos nos ha aguantado.

Como dice Ktx un cumulo de problemas, pero vaya putada, en Francia tendria un grave problema, ya hace tiempo que cuando hago las reseñas intento poner el año de equipamiento y el aperturista así si pasa alguna cosa ya sabemos a quien tenemos que darle dos tortas.

primer dia de trabajo y veo esto, ufffffff.

Feliz año bous y bouas

Lai dijo...

:-O si el problema és q la roca es massa toba, kina solució hi ha? un parabolt més llarg? no sé... però jo davant del dubte millor no equipar... serà per roca!

Lai dijo...

:-O si el problema és q la roca es massa toba, kina solució hi ha? un parabolt més llarg? no sé... però jo davant del dubte millor no equipar... serà per roca!

Txomo dijo...

hombre... en todos lados petan anclajes...

En Sta Linya hay que subir con la llave para apretar los parabolts, el otro día en la Fuixarda llegué a la R y un químico estaba arrancado... Y en Franken todos los descuelgues eran de un punto y no te quedaba más que ponértelos de corbata y tirar pabajo...

Luego no me extraña que el del refu raje de este cuando le pregunta qué le parece las vías que ha equipado en espadellas.

Vas a sectores y hay seguros y reuniones en bloques en los que no te apoyarías demasiado y piensas: por qué cojones no han puesto la R dos metros más para abajo?

Pero bueno.. e lu k hi ha! :S

Anónimo dijo...

ffff ktx!

Quina passada...

AFEGIR al comentari que MARGALEF és un zona amb roca VARIABLE ( de vegades molt dura i de vegades sorra compactada), i possiblement amb zones "alveolars".

JA DE BON PRINCIPI equipar amb PARABOLTS CURTS en esportiva em sembla una CUTRADA !!!! ¿Que els posa a mà???

LAI, equipar és com escalar, no massa complicat si tens cura d' un minim de NORMES BASIQUES, tipus d'anclatge, tipus de roca, distancies, col.locació dels anclatges, neteja de la via...

POT HAVER-HI CASOS PARTICULARS i concrets..però si dieu que el paio ja és reincident és per donar-li un toke seriós ( molt i públic) abans que passi una desgracia.

¿Perquè no s'informa de qui és..basicament crec que tenim dret saber-ho abans de posar-nos a les seves vies...ja sé que és dur..però prefereixo això abans que se m'arrenqui un bolt i em rebenti el cap al terra...

Marieta dijo...

joer tito que mieo!
Es pendrà algun tipus de mesura al respecte com per exemple reequiparles bé? o la cosa quedarà així? pq sino...jo vull saber quines són les vies xunges...
brrrrrr

Ferran Guerrero dijo...

Si hay roca blanda se ha de equipar con quimico, y si llevas tiempo equipando y parece ser que este tio si, cuando taladras ya ves lo que hay dentro y lo que te sale de material, tu ya sabes que tipo de anclaje necesitas.

Y en caso de poner Parabolt el tipo este podia haber puesto de 90 o 100 de largo M12 y doble expansión, la caliza es una roca blanda.

Por mi el que sepa el nombre que lo ponga así nadie escalara en las vías que ha equipado, no sea que alguien en cambio de arrancar un parabolt, se mate y entonces comenzaran los problemas.

albert dijo...

Hola,
Sóc Albert Cortés, responsable d'haver posat malament el parabolt que va saltar a Margalef.
Certament, ara que he tornat a posar el parabolt al costat, estava posat en una zona de roca tova, que va saltar juntament amb el parabolt.
El cas, es que parabolts d'aquesta llargada n'hi ha també a altres vies del sector, i per tant, vist que no he fe les coses prou bé, i a la vista del que ha passat i podria passar, en les properes setmanes desequiparé el les vies del sector dret d'Espadelles, que són les que he equipat. Per tant, prego que no s'hi vagi a escalar.
Demano disculpes i us ben asseguro que no tornaré a equipar.

PGB dijo...

Hola Albert, no crec que la solucio sigui desequipar tot el sector, no creus? Potser el que caldria seria revisar els emplaçaments dels parabolts comprovant que no sigui una zona de roca tova, donant cops amb el martell per "escoltar la roca" (com deia el Katx).

Anims i a seguir equipant amb compte :)

Ferran Guerrero dijo...

Como de los errores se aprende yo te animo a que se corrija el error y ningun problema ya cuesta encontrar gente que equipa, sigue equipando y ya esta.

KTX dijo...

Hola Albert, lloable la teva actitud de donar la cara.
Ja que ens coneixem et diré amb tota franquesa el que penso:
Desequipar les espadelles es una bestiesa, sabent que t’agrada equipar i promoure el nostre esport, et recomano revisar les vies que tens equipades (tal com diu PGB) i si cal canviar els anclatges que estiguin en roques toves.
Com tu saps perfectament a les Espadelles i va molta gent i també vola molta gent (jo inclòs) per tant he de suposar que no tots estan malament.
Tal com diu en Ferran, continua equipant que dels errors s’aprèn, si es vol.
De tota manera tu faràs el que voldràs, però jo t’animo a revisar i emplaçar.
Salutacions i fins aviat.

Anónimo dijo...

Pero cuánto pesas nen!!!

Raúl dijo...

si me parto la cara escalando, el responsable soy yo! No el que ha equipado.

Escalar es peligroso.

Luego está el tema de spits, parabolts, químicos, M8, M10, M12, durezas de la roca, emplazamientos. .., pero creo que lo primero va antes.

bolt-parabolt dijo...

Jo vaig probar uns parabolts pareguts en caliza prou bona i la conclusio va ser que ni quant la roca era molt bona expandien en prou confiansa. Es mes crec que el problema no be donat per la llargaria sino per el tipus de expansió que porta. Au donç ja en sabeu una mica mes....

Anónimo dijo...

Nanu.........

Què és això que no equiparàs més???? I que vols desequipar el sector dret d'espadelles....???? Quines vies són?? A on va saltar el parabolt de la R???

L'únic que se és que has passat de ser de l'equipador d'algunes de les vies més lletges que he vist mai jo ( alguna de santa linya de la dreta del tot ) a "obres mestres ", com Mala Sombra. Així que ànims, no desequipis aquestes líneas, simplemement canvies el que s'hagi de canviar....

Salut i ens veiem per les parets.

a10

BRAD PIT

Anónimo dijo...

El cocherito, leré
Me dijo anoche, leré
Que si quería, leré,
Poner paraboles, leré

Y yo le dije, leré
Con gran salero, leré
No quiero boles, leré
que me cabreo, leré

Es lo primero que se me ha ocurrido tras la lectura de los comentarios aunque na tiene que ver con ellos.
Como estoy un poco agobiao y aturao de escribir, me soltao un poco

KTX dijo...

Bueno Raul, hay que precisar que aunque tienes mucha razón en general, en este caso en concreto NO.
Me explico:
Somos responsables de nuestras acciones y nuestras decisiones, es cierto, por tanto nos conlleva a emplazar correctamente los anclajes con el máximo de control posible, en el caso del equipador, pensando en lo que pueda suceder, (caídas).
Otra cosa es caer mal no llevar casco, piedras etc, etc.
No podemos prescindir de la seguridad en la escalada deportiva, la caída esta presente en un tanto por ciento muy, muy elevado. No me mal interpretes, la entrada propone alertar y subsanar el problema, no denunciar y llevar a los tribunales a nadie, debemos ser responsables de nuestras acciones, sobretodo los equipadores. No podemos hacer una industria del equipamiento y debemos dedicar un cuidado especial teniendo en cuenta la seguridad de todos, luego si alejan o no alejan pero las caídas están bien protegidas y no tocas suelo, ya dependerá de si quieres correr riesgos o no, pero creo que si equipamos solo para nosotros y no prestamos atención, lo mejor es no equipar o dedicarnos al artificial extremo. La deportiva debe tener otras reglas consensuadas por el sentido común el cual no voy a nombrar porqué entraríamos en otro debate.
Imagínate por un momento que un fabricante tiene un mal control de proceso y vende cuerdas que se rompen, oooo mala suerte, nooooo tiene su responsabilidad, ¿o tu te quedarías tan ancho en el caso de ser un afectado?. Es una exageración, sorry.
See you.

Anónimo dijo...

Hombre, si bien hay una afinidad, también hay una diferencia clara entre ambos casos equipador-firma comercial. Es el beneficio. En uno es económico y en otro a veces sí, pero generalmente no. Lo suyo es que en las guías pusiera el tipo de equipamiento. O sea, informar. Yo estoy con Raúl. Escalar es peligroso, y que yo sepa, la mayoría de accidentes ocurren en deportiva. Simplemente lo veo mala suerte en casos como este. Cuando vea a los escaladores con llaves en la mochila para apretar tuercas, quizá empiece a pensar que merecen paraboles más largos o incluso químicos. Hasta entonces nada.

Anónimo dijo...

Es más, igual que no nos mola que nos asegure según quien no es lógico que volemos a ciegas en vías que no sabemos quien ha equipado. Yo lo hago, no es lógico, pero lo asumo. En casos así sabré que las vías están mal equipadas, pero lo asumo y punto.
Tendi

Anónimo dijo...

culpables ? mala suerte? Responsabilidad del equipador de la escalada deportiva y no de la escalada artificial o de la clasica . ¿ Cual es la diferencia en responsabilidades?...Tal vez cuando escalamos en deportiva sea como ir al gimnasio? En fin todas estas preguntas me han llevado a la conclusion de que es el escalador el responsable de sus actos , da igual si la via esta bien o mal equipada, si los anclajes son nuevos o viejos. uno mismo es quien decide subir por esas piedras tengan o no anclajes.
Albert solo una cosa; Ni siquiera la responabilidad creo que deba ser compartida como he leido en algun sitio sino que, es de uno mismo. saludos

KTX dijo...

bueno, son opiniones validas y creo que todos tenemos parte de razón. Espero que este post sirva para darnos cuenta que hay que abrir bien los ojos y prestar atención.
La deportiva es muy divertida.

Anónimo dijo...

hola, solo un comentario a lo de que "los químicos son para toda la vida", el metal es evidente que si, pero el material utilizado para fijarlo creo que no lo garantizan para + de 10 años.

salut

Lí dijo...

Ei, soc en Marcel·lí... en part responsable del "pollo" que s'ha muntat en aquest fórum ja que vaig ser jo qui va arrencar el parabolt.
Primer de tot perdoneu però no he participat abans en el forum perquè tenia altre feina més interessant com per exemple escalar. També aclarir, que si, que soc dels escaladors "gordos" d'aquest pais 7O kilos llargs arribant als 80; així que ja ho sabeu "fabricants" i "equipadors" penseu si us plau amb nosaltres els de les talles grans. Conyes a part, la meva opinió és que escalar, igual que viure, és una activitat que comporta el risc de "mort" així que ja ho sabeu si no voleu patir riscos deixeu d'escalar o de "viure". Per altra banda el nostre esport (?) per sort estarà sempre subjecte a la incertesa... estaré a l'alçada de fer la via? és aquest grau? aguantarà el seguro que he posat?... i pels que creieu en "sant parabolt"... doncs ja sabeu!!!... i dic per sort perquè això és el que li dona rotllo a la nostra activitat.
Albert! jo no et conec personalment però crec que equipar és un "art difícil" i tots els "artistes" tenen el dret i deure d'equivocar-se, de provar, així milloren la seva obra... la via és "guapa" i val la pena. Et prometo que tornaré a provar-la... gràcies per haver refet el parabolt... i ànims, no deixis d'equipar!!!
i et torno a demanar disculpes, la meva intenció al trucar al refugi, va ser únicament la d'informar del succés ja que no coneixia l'equipador; ni la foto ni els comentaris tenen res a veure amb mi.

KTX dijo...

Li, de quina foto i de quins comentaris parles?.

Anónimo dijo...

Hola a tots, aquest cap de setmana he escalat per primera vegada al sector d'Espadelles. La conclusió sobre l'equipament és aquesta: hi ha massa bricolage a les reunions. Cadenes i mosquetons soldats, mosquetons a un sol parabolt i material divers poc aconsellable.
En quan a l'equipament de les vies, en general molt ben equipades si suposem que els parabolts són dels llarguets(9 cm).
El sector és genial i les vies també.

Ernest

Lí dijo...

De la foto del parabolt i dels comentaris sobre responsabilitats. Està bé comentar, explicar, aconsellar... però el tema de responsabilitats és delicat!!!